Therese Netzell

Tierp

 

"Ocd i skolan"

Som lärare med ocd vet Therese Netzell hur viktigt det är att skolorna blir bättre på att upptäcka elever som har tvångstankar och eller tvångshandlingar.

– Elever kan ha tvångsbeteenden när de läser, skriver och räknar. De kan t ex vara att de skriver och suddar skriver och suddar eller att de läser en mening, en sida eller ett stycke om och om igen eller att de räknar hur många bokstäver det är i orden. Räknar de fel så ”måste” de börja om och det tar tid att bli klar. Risken är att man kanske tror att elever har läs och skrivsvårigheter och gör en felbedömning, säger Therese Netzell.

I föreläsningen lyfts konkreta exempel på hur tvångsbeteenden kan yttra sig i skolmiljön och vad skolan kan göra för att hjälpa eleverna. Vi går igenom vilka beteenden man kan titta efter om man misstänker att eleven har ocd och hur man ska agera som skolpersonal.

Alla ocd-informatörer har erfarenhet av att leva med ocd eller en närliggande diagnos (bdd, trichotillomani, dermatillomani eller samlarsyndrom), eller av att vara anhörig. Föreläsningarna kan både hållas digitalt och på plats.

Kontakta oss på info@ocdforbundet.se för mer info.
Klicka här för att mejla: info@ocdforbundet.se

Share This