Andra artiklar

Nytt om OCD nr 2, 2024

Nytt om OCD nr 2, 2024

Ur innehållet: På jobbet: Hon handleder nya ocd- kliniker • Aktuellt: Amanda Romares bok blir film • Tema: Resa med...

Johanna Nordén undervisar elever med ocd: ”Jag har blivit mer observant sen jag gick förbundets kurs”

Sedan hon gick en kurs om ocd har läraren Johanna Nordén insett att ocd är så mycket mer än kontroll av spis eller överdriven handtvätt.
–  Jag har vidgat mitt eget perspektiv på ocd
.

Johanna Nordén arbetar som lärare på Snitz Gymnasium, en skola med specialpedagogisk profil – främst för elever inom autismspektrumet, adhd och add, men även med ocd. Johanna Nordén undervisar i matematik, arbetar som administratör och heltidsmentor och har nyligen gått OCD-förbundets kurs ”Se OCD i skolan”.

– Vi fick lära oss mer om ocd och vad man som lärare eller annan personal kan uppmärksamma hos elever som uppvisar ocd-symptom. Alla som i någon form möter elever ska få tillgång till den här informationen.

När det gäller ocd är det viktigaste att skolpersonal upptäcker symptom redan på ett tidigt stadium. De samlar iakttagelser och drar slutsatser utifrån dem, berättar Johanna Nordén. 

– Vi tittar på sådant som torra händer, hur eleven tar i besticken och ritualer som hantering av lås vid skåpen, att inte vidröra handtag. Det kan också vara sen ankomst, hur saker placeras på bänken, försäkringar på prov, tal som betyder otur, eller plocka hår. Men ocd:n kan ju också ”gömma sig” i en annan diagnos så att man missar dem. Vi kanske har trott att en överdriven kontroll i matsalen bara har att göra med autismen, när det i själva verket är ett tecken på ocd.

Hon understryker att skolan inte kan göra så mycket mer än att samla pusselbitar för sammanställning. Deras uppgift är inte att behandla, utan de hänvisar till skolhälsovården och BUP, samt kontaktar elevens vårdnadshavare. 

I en skola där alla elever behöver mycket anpassningar kan det vara en utmaning att hitta rätt balans mellan att ta hänsyn och ställa krav, något som Johanna och hennes kollegor diskuterar mycket.

– Det måste vi testa elev för elev. Vissa behöver verkligen mycket hjälp medan andra kan må bra av mer eget ansvar. Det gäller att utmana, men inte för mycket.

Text: Karin Forsman
Foto: Privat

Den här artikeln har publicerats i en längre version i nr 1/2024 av vår medlemstidning Nytt om ocd. Vill du läsa alla artiklar i tidningen? Bli medlem hos oss så får du vår tidning hem i brevlådan.

2024-08-30

Liknande artiklar…

Share This