Andra artiklar

Nytt om OCD nr 2, 2024

Ur innehållet: På jobbet: Hon handleder nya ocd- kliniker • Aktuellt: Amanda Romares bok blir film • Tema: Resa med...

Gunilla Ekholm: ”Vårdpersonalen måste ställa rätt frågor”

Hon har kämpat för bättre vård för personer med ocd i tjugo år, och har sett stadiga förbättringar. Men det går långsamt.

Gunilla Ekholm, Svenska OCD-förbundet

– Det finns de som har valt att flytta för att få hjälp.

Är det skillnad på vården mellan olika regioner?
– I vissa regioner har det gått framåt, i andra har det gått bakåt. Alla har rätt till en bra vård, oavsett var i landet man råkar vara bosatt. Mina erfarenheter är att det är extra svårt med en diagnos som ocd, som många inom vården har ganska låg kunskap om.

Varför är det så svårt att få hjälp med sin ocd?
– Om man inte kan ocd så är den svår att upptäcka. Patienten söker inte själv upp vården och säger ”Hej jag har ocd, kan jag få hjälp”. Många som har ocd gör allt för att dölja det. Vårdpersonalen måste ställa rätt frågor för att förstå att det är ocd det handlar om.

Vilket råd skulle du ge till den som inte får hjälp av sin hemmaregion?
– Jag kan verkligen förstå att det känns frustrerande. Jag har pratat med medlemmar som har valt att flytta för att få hjälp. Det är förstås inte alla som kan rycka upp rötterna för hela familjen, men det säger något om hur desperat situationen kan vara. Andra har valt att betala för privat vård – ur egen ficka. Ett första steg är att höra av sig till oss på Svenska OCD-förbudet, det är bra att vi känner till vilka regioner som har svårt att erbjuda en vettig vård. Det är också bra att känna till att inom ramen för vårdgarantin har man rätt att leta upp en annan plats för att få vård om den egna regionen inte har resurser. Varje region har dock sina egna bestämmelser som gäller i den regionen, till exempel vilka andra regioner man samarbetar med.

Vad har du själv för erfarenhet av vården där du bor?
– Jag bor i Uppsala och här fungerade det väldigt bra under lång tid. Barnpsykiatrin, med bland andra barnpsykiatern Henrik Pelling, utmärkte sig under många år för den var så välfungerande. Jag skulle säga att den var ledande i landet ett tag, men det ändrades för drygt fem år sedan. Vuxenpsykiatrin har varierat vad gäller hjälp för ocd. Täta personalbyten har givit ojämn kvalitet. Ibland får man en känsla av att den goda vården är kopplad till specifika personer. Om just de personerna slutar så faller allting. Regionen har ansvar för att personalen har god kompetens och kunna garantera en bra vård oavsett vem som arbetar där.

Finns det inget positivt att säga?
– Vi är många som arbetar för en bättre vård för människor som har ocd. Ofta är vi otåliga över att det går långsamt. När ocd blir mer känt bland patienterna ökar efterfrågan. Vi ser en samhällsförändring där behoven ökar snabbare än utbyggnaden av vård och stöd. Okunskapen om ocd är fortfarande oroväckande låg och skillnaderna i vilken hjälp man kan få är stora mellan olika regioner. Men allt är absolut inte nattsvart. Faktum är att på det stora hela så blir det faktiskt bättre och bättre. Sedan jag började engagera mig i Svenska OCD-förbundet så har det hela tiden skett långsamma, men stadiga, förbättringar. Av medlemmarna hör jag till exempel mycket positivt om vården i Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Stockholm.

Vad gör Svenska OCD-förbundet för att vården ska bli bättre?
– Inom förbundet planerar vi att göra en kartläggning av landets regioner och jämföra vården för hjälp mot ocd på olika platser. Ungefär som PRO:s årliga matprisundersökning. Det optimala skulle vara en årlig granskning av vården, en sådan skulle säkert generera uppmärksamhet. En sådan kartläggning kräver både tid och resurser. Vi kan bidra med kunskap och erfarenheter så att resultatet av aktuella utredningar – till exempel om effektiv och nära vård, patientkontakt och samskapad vård – fungerar i praktiken. Så att de goda tankarna kommer patienterna tillgodo.

Text: Anna Wahlgren

Den här artikeln har publicerats i vår medlemstidning Nytt om ocd. Vill du läsa alla artiklar i tidningen? Bli medlem hos oss så får du vår tidning hem i brevlådan.

2021-03-18

Liknande artiklar…