Facebook, Bloggar, Twitter, YouTube, TV

Facebook, Bloggar, Twitter, YouTube och TV

Här samlar vi länkar till Facebook, TV, bloggar, Twitter-flöden och YouTube-klipp om OCD/Tvångssyndrom och andra psykiska sjukdomar. Känner du till fler som bloggar/Twittrar/YouTube-klipp om dessa ämnen, så skicka gärna ditt tips till webbmaster@ocdforbundet.se.

Följ Svenska OCD-förbundet på Facebook

TV

Om OCD hos Fråga Doktorn, måndag 23/4

Malin har OCD: ”Jag är rädd för siffran 9”.

Se avsnittet på SVTplay. Klicka HÄR

Om OCD hos Malou efter tio, måndag 5/2

Måndag den 5 februari tog Malou upp tvångssyndrom (OCD) i Malou & Doktorerna!
Se avsnittet på tv4play. Klicka HÄR

På YouTube finns en mängd klipp som handlar om OCD. Vi lägger upp några exempel, men det går enkelt att hitta mer. Om du själv har någon favorit som du vill tipsa om, tveka inte att höra av dig till webbmaster@ocdforbundet.se

Svensk låt om OCD av duon ”Vocal Act”

Jeremy Bennett berättar om hur han kämpade sig fri från sina tvångstankar

”The war inside” – dokumentär om OCD

”Extreme OCD Camp” episod 1 – dokumentär om OCD

@memyselfiandocd – Föreläsare. Har egen erfarenhet av psykisk sjukdom- delar tvångssyndrom/OCD, ångest.

Bloggar

Liv och Hopp med OCD
Liv och Hopp med OCD är en blogg med syfte att inspirera och uppmuntra personer med OCD; http://ocdliv.bloggo.nu/

Bokstavflickans blogg
Bokstavsflickan driver en blogg om sitt liv med OCD, separationsångest, ADD och depression, för att visa att vem som helst kan lida av detta. http://www.bokstavsflickan.blogg.se

Malins blogg om OCD och Aspergers syndrom
Malin Ovesson, som bl.a. är föreläsare om tvångssyndrom genom Studieförbundet Vuxenskolan Blekinge, berättar här om sitt liv med OCD och Aspergers syndrom, http://ocdmalin.blogg.se/

Att vara anhörig till barn med OCD
Alexandra, som är anhörig till ett barn med OCD, har en blogg: elliva.blogg.se

Tourettebloggen
Denna blogg handlar om OCD, ADHD och Tourettes. Läs den gärna, den är lika aktuell för de som lever med ett funktionshinder som för deras anhöriga. Bloggaren hoppas på detta sätt att nå ut till någon som vill ta del av såväl vardagsproblem som tips på hjälp och hjälp till självhjälp. Förklaringar på förkortningar, förslag på vart man kan vända sig m.m. se: Tourettebloggen.se

Fairywings blogg om OCD
Yasmine bloggar om sitt liv med svår OCD, och om vägen till friskhet: http://inthelandoffairys.blogspot.com.

Blogg på Facebook om OCD
My har en sida på Facebook (sök efter profilnamn ”My Angest” och klicka därefter vidare till hennes sida på Facebook som heter ”Me, Myself, I and Ocd”). Sidan handlar om hennes liv med tvångssyndrom/ OCD. Man kan även ta kontakt med henne genom sidan, exempelvis via ett privat meddelande eller via denna e-mail adress: memyselfiandocd@hotmail.com

Blogg om OCD
Nicolina, en ung tjej, bloggar om sitt liv med OCD. Läs bloggen på http://asbest.blogg.se.