Årets sommarläger kommer att äga rum i Hälsingland 1– 5 juli. Bollnäs folkhögskola ligger i utkanten av Bollnäs och vi hoppas på många deltagare.

Svenska OCD-förbundets sommarläger är för alla med ocd och angränsande diagnoser – barn, familjer, ensamstående och anhöriga, närstående i alla åldrar.

Sommarlägren har en lång tradition i OCD-förbundet. Nu håller programmet på att förberedas. Som tidigare år kommer det att innehålla både professionella föreläsningar, berättelser, samtal, aktiviteter och utflykter. Under föreläsningarna brukar det finnas aktiviteter för barn och ungdomar.

Bollnäs ligger i södra Hälsingland vid Ljusnan med möjligheter till bad. Det finns bra tågförbindelser. En av dagarna ordnas en gemensam utflykt. Förslag för årets utflykter är Järvzoo och Stenegård i Järvsö som ligger ungefär fem mil norr om Bollnäs. Man kan också besöka kulturcentret Träslottet, en hälsingegård längs vägen mellan Bollnäs och Arbrå.

Förbundet söker fondmedel för att ge möjligheter för familjer med barn och ungdomar att delta till låg kostnad. Om medel beviljas beräknas kostnaden för barn/unga upp till 18 år att bli 300 kr. Då ingår entréavgifter till aktiviteter för barn/unga.

Förutsättningen för att lägret ska kunna genomföras är att förbundet får bidrag från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Besked kommer i slutet av april. Det preliminära priset förutsatt att vi får bidrag från SPSM beräknas bli 3 200 kr för enkelrum och 2 800 kr per person i dubbelrum. För att priserna ska gälla bör deltagande ha anlänt till folkhögskolan före klockan 14 den 1 juli. Deltagarna är välkomna att komma till lunch som serveras mellan klockan 12 och klockan 13. Lägret avslutas vid 14-tiden söndagen den 5 juli.

Mer information om Bollnäs folkhögskola finns på Region Gävleborgs hemsida.

https://www.regiongavleborg.se/folkhogskolor/bollnas-folkhogskola/ om-skolan/

Preliminära anmälningar lämnas till:

Elisabeth Otterstadh, elisabeth.otterstadh@ocdforbundet.se

För mer information och frågor:

Lena Nilsson, lena.nilsson@ocdforbundet.se